Kwasy tłuszczowe omega – 3 i omega- 6 należą do grupy wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (LC-PUFA). Głównym przedstawicielem kwasów omega – 3 jest kwas alfa – linolenowy (ALA), kwas dokoheksaenowy (DHA) i kwas eikozapentanowy (EPA).

Istnieje duże prawdopodobieństwo, że kwasy omega – 3 odgrywają znaczącą rolę w zapobieganiu i leczeniu:
– chorób układu krążenia m.in. nadciśnienia, choroby wieńcowej

– cukrzycy i nowotworów

– chorób zapalnych i autoimmunologicznych m. in Hashimoto          

Udowodniono również, że spożycie codziennie kwasów tłuszczowych omega – 3 wpływa bardzo pozytywnie na zdrowie i  długowieczność. Kwasy te wykazują również korzystny wpływ u dzieci z ADHD i autyzmem, poprzez wspomaganie pracy układu nerwowego.

Niestety kwasów  omega – 3  organizm nie jest w stanie syntetyzować, w związku z tym powinny być one dostarczone z dietą. Najlepszymi źródłami tych kwasów są:
– olej lniany

– nasiona, orzechy włoskie

– tłuste ryby oraz owoce morza

– soja

– warzywa o ciemnozielonym zabarwieniu

 Optymalny poziom spożycia kwasów EPA  i DHA powinien wynosić około 1 g dziennie u osób zdrowych. A u osób z podwyższonym ryzykiem chorób ok, 1,5 g dziennie. W związku z tym należy zwracać uwagę na obecność tych dobroczynnych kwasów w zdrowej diecie.